به عقیدهی مهندسان مکلارن، رانندگی با محصولات این برند، یک سرمایهگذاری بسیار سرگرمکننده است. این باور، از یک سو، به قیمت نسبتا بالای خودروهای مکلارن اشاره داد و از سویی دیگر، کیفیت کمنظیر این محصولات را یادآوری میکند. تازهترین رهاورد مکلارن با نام 720S شناخته میشود و دقیقا ۲۸۵,۷۹۴ دلار قیمت دارد. رانندگی با این خودرو، فراتر از دیگر سوپراسپرتهای جهان، با آرامش و راحتی همراه است، ضمن اینکه نهتنها در سرعتهای پایین خودرو در استفادهی روزمره، که در حرکت سریع روی پیست هم، حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
مکلارن قرار است تا سال ۲۰۲۲، حداقل ۱۵ مدل جدید را آمادهی فروش کند که خودوی 720S اولین آنها محسوب میشود. این شرکت ادعا میکند، بیش از ۹۰ درصد قطعات و طراحی 720S، جدید و مستقل از محصولات قبلی مکلارن است که شامل پیشرانهی ۴ لیتری نیز میشود. هرچند ظاهر این خودرو، شباهت زیادی به مدلهای 650S و 675LT دارد، در بحث سیستم تعلیق هوشمند و کامپیوتر، برتری محسوسی نسبت به آنها خواهد داشت. سنسورهای جدیدی در 720S به کار گرفته شده است که در بهینهسازی عملکرد پیشرانه و تنظیم فنربندی، تاثیر بسیار زیادی دارد.
پیشرانهی ۴ لیتری این مدل، به توربوی دوگانه و اینترکولر مجهز است. این موتور ۸ سیلندر ۳۲ سوپاپ، از آلومینیوم ساخته شده و در قسمت میانی عقب خودرو قرار گرفته است. قدرت 720S در حدود ۷۱۰ اسب بخار اندازهگیری میشود و گشتاور ۷۷۰ نیوتنمتر را فراهم میکند. با این پیشرانه، رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، تنها ۲.۸ ثانیه زمان میبرد و میتوان بعد از ۵.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت رسید. این خودرو مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۰.۴ ثانیه میپیماید و نهایت سرعت ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت را ممکن میکند. مصرف سوخت این خودرو با سرعت ثابت بزرگراه، ۱۰.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و در شهر به نهایت مصرف ۱۵.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر میرسد. در مجموع، میانگین بنزین مصرفی 720S، حدود ۱۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، برآورد میشود.
نهایت قدرت 720S در دور موتور ۷ هزار دور بر دقیقه حاصل میشود و بیشترین گشتاور از دور موتور ۵۵۰۰ تا ۶۵۰۰ دور بر دقیقه در اختیار راننده خواهد بود. سیستم توربوشارژ مکلارن، در مقایسه با نسخهی AMG GT R ساخت مرسدس که گشتاور مشابهی را از پیشرانهی ۴ لیتری، در دور موتور ۱۹۰۰ دور بر دقیقه میگیرد؛ کندتر عمل میکند، ضمن اینکه در دور موتورهای بالاتر از ۸۲۰۰ دور بر دقیقه نیز، گشتاور 720S، با کاهش محسوسی همراه است.
آمار سرعت و شتاب مکلارن جدید، آنرا همردیف و تاحدودی برتر از فراری 488 نشان میدهد. علاوه بر این، به لطف سیستم تعلیق و فنربندی مدرن، همراه با جعبهدندهی اتوماتیک ۷ سرعته و دوکلاچهی جدید مکلارن، رانندگی با 720S در کوچه و خیابان، بسیار لذتبخشتر از فراری خواهد بود.
طراحی داخلی و بیرونی مکلارن 720S، جذابیت زیادی دارد و شبیه به دیگر ابرخودروهای موجود در بازار جهانی نیست. کابین این خودرو، در بخش داشبورد، پوشش صندلیها و در، از چرم آلکانترا پوشیده شده است و بسیار لوکستر از یک خودرو درکلاس سوپراسپرت، به نظر میرسد. ضمن اینکه آپشن استفاده از فیبرکربن برای داشبورد و نمای داخلی در، وجود دارد. یک سیستم صوتی باکیفیت از برند مشهور بوئزر اند ویلکینز (Bowers & Wilkins) انگلستان در 720S دیده میشود که علاوه بر صدای مناسب، وزن کمی نسبت به نمونههای مشابه دارد.
صندلیهای این خودرو، ارگونومیک و بسیار راحت هستند، در حالیکه به صورت برقی تنظیم میشوند و دکمههای مربوط به آن، داخل کنسول مخفی شدهاند. صندلیهای ثابت و سبکوزن اسپرت، برای 720S قابل سفارش است، اما مسلما؛ فقط رانندگان حرفهای پیست، از آنها لذت خواهند برد.
دو نمایشگر عریض، جلوهای مدرن به کابین 720S میدهند. پشت فرمان، به جای سیستم آنالوگ نشاندهندهی سرعت و دورموتور، از یک پنل دیجیتال استفاده شده است. در میان داشبورد نیز، نمایشگر لمسی ۸ اینچ، با حالتی عمودی به چشم میخورد که علاوه بر قابلیت پخش سرگرمیهای چند رسانهای، ناوبری ماهوارهای و کامپیوتر سفر را هم، شامل میشود. دکمههای بااهمیتی که مربوط به تنظیمات فنی خودرو میشوند، جدای از نمایشگر و در سمت چپ آن قرار گرفتهاند تا دسترسی راننده به آنها سادهتر شود. سه مود رانندگی آرام (Comfort)، اسپرت و پیست، میزان مصرف سوخت، نحوهی پاسخ پیشرانه و عملکرد سیستم تعلیق را مدیریت میکنند.
در قسمت عقب 720S، دیفیوزر هوشمند این خودرو با زاویهی ۳۰ تا ۸۰ درجه وجود دارد تا با ۸ حالت مختلف، علاوه بر تامین نیروی عمودی، به هنگام سرعتگیری یا ترمز، بهترین شرایط آیرودینامیک را فراهم کند. اگزوزها درقسمت بالا و نزدیک به اسپویلر قرار گرفتهاند، اما هواکش پیشرانه، در کنار گلگیرهای عقب است تا از گرمای اگزوز دور باشد و هوای خنک را از سطح جانبی دریافت کند.
بخش فلزی توربوشارژ این خودرو، از ترکیب آلومینیوم و تیتانیوم ساخته شده است تا وزن کم و قابلیت خنکشوندگی بالایی داشته باشد. یک سیستم کمکی، در حالت سکون خودرو به کمک توربوشارژ میآید و با گردش آن، درحالتی که فشار خروجی اگزوز کم است، قدرت مورد نیاز توربوشارژ را تامین میکند. این سیستم، در مقایسه با مدلهای قبلی مکلارن، مثل 650S و 675LT؛ عملکرد بهتری دارد.
در مقایسه با نسخههای مختلف پورشه 911، که در سالهای اخیر به عنوان بهترین خودروی اسپرت با قابلیت استفادهی روزانه مطرح بوده است، مکلارن 720S در مود رانندگی آرام (کامفروت)، بسیار نرم و کم صدا عمل میکند. صدای چرخش لاستیکها بسیار کمتر از پورشه 911 به داخل کابین نفوذ میکند، ضمن اینکه با داشتن فضای بار ۱۵۰ لیتری و کابین ۲۱۰ لیتری، از دیگر خودروهای این کلاس؛ متمایز است. علاوه بر اینها لاستیکهای ارزشمند پیرلی زیرو، برای 720S قابل سفارش خواهد بود که هرچند برای حرکت در سرعتهای بالا، انتخاب اول ابرخودروسواران جهان محسوب میشود؛ تاثیر زیادی بر آرامش کابین در سرعتهای پایین دارد.
کریس گودوین، عضو ارشد مکلارن در تستهای رانندگی میگوید: "عمکرد دریچههای ورودی هوای پیشرانه، در هر دو حالت باز و بسته؛ اهمیت زیادی دارند." این موضوع در بحث کالیبره کردن قدرت پیشرانه، تاثیرگزار است و میتواند گشتاور انتقالی به چرخهای عقب را تنظیم کند تا حرکتی نرم و بدون تنش، یا ایجاد نوعی هرزگردی برای دریفت را تامین کند. فناوری VDC مخفف عبارت Variable Drift Control میتواند، کنترل فوقالعادهای بر سیستم کنترل کشش 720S داشته باشد تا راننده، همانند یک حرفهای از دریفتکردن، لذت ببرد. آقای گودوین معتقد است، این فناوری اعتماد به نفس راننده را افزایش میدهد تا سیستمهای مدرن خودروهای مسابقهای کلاس GT۳ را تجربه کند.
مدل 720S را میتوان شاهکاری تازه در تاریخ مکلارن دانست که مثل یک اثر هنری، اصول ساخت یک ابرخودرو در آن رعایت شده است تا با وزن کم و پیشرانهای قدرتمند، تجربهی کمنظیری از رانندگی با یک خودروی سوپراسپرت را به ارمغان آورد. سطح فناوریهای بهکار رفته در این خودرو بسیار خوب است، اما راننده میتواند با خاموش کردن آنها، لذت یم رانندگی خالص را تجربه کند.
در پایان این مطلب، بینندهی تیزر رسمی معرفی مکلارن 720S باشید.
دانلود با کیفیت 360p 720p 1080p
جعبه گشایی زومیت از ال جی جی 6