سه موضوع پیشرانهی الکتریکی، استفاده از مواد سبکوزن و ارتقاء سیستم انتقال قدرت از جمله مواردی هستند که خودروسازان با بهکارگیری یا بهبود عملکرد آن ها سعی در بهینه سازی مصرف سوخت محصولاتخود دارند. اما هنوز در صنعت خودروی جهان، افزایش عدد اکتان سوخت بهعنوان یک مزیت محسوب می شود که یکی از مهم ترین راههای افزایش بازدهی سیستم در آینده خواهد بود.
خودروسازان و شرکت های نفتی در حال توسعه سوخت با عدد اکتان بالا و متعاقباً پیشرانههایی هستند که با سوخت جدید انطباق پذیر باشند. طبق آخرین نظر کارشناسان این حوزه، افزایش عدد اکتان سوخت یکی از ارزان ترین راه هایی است که می توان مصرف بنزینو میزان آلایندگی مونواکسید کربن (CO) را بهوسیله آن کاهش داد. خودروهایی که از سوخت با عدد اکتان بالا استفاده می کنند، انرژی بیشتری از بنزین می گیرند که به طی مسافت بیشترمنجر خواهد شد.
تعدادی از خودروسازان تمایل خود را به استفاده از این نوع سوخت ابراز کرده اند. مدیر توسعه محصولات فورد ، راج نایر ، اعلام کرده است که شرکت فورد ایجاد فرمولاسیون جدید بنزین را که برای طبیعت مضر نباشد، در دستور کار خود قرار داده است. ماری ولنتاین ، مهندس ارشد تویوتا در زمینه تحقیقات انرژی و محیط زیست، گفته است: «اغلب خودروسازان به فکر آینده سوخت های اکتان بالا هستند.» دیوید بروکس ، مدیر آزمایشگاه آلایندگی جنرال موتورز هم در یک کنفرانس مهندسی اظهار کرده است که «ما به سوخت جدید نیاز نداریم، ما باید به دنبال ارتقاء سطح کیفی سوخت های فعلی باشیم». وی در ادامه اشاره کرد که عدد اکتان۱۱۴ می تواند بهعنوان یک مقدار ایده آل برای آینده در نظر گرفته شود.
طبعاً مشتری نیز از اینکه بهای کمتری بابت سوخت خودرو پرداخت می کند، رضایت دارد. همچنین در مورد میزان افزایش قیمت سوخت پس از ارتقاء کیفی آن سخنی به میان نیامده؛ ولی روزنامهDetroit Free گزارش داده است که اکثر شرکت ها، تحقیق و توسعه سوخت خودرو را در سکوت رسانه ای انجام می دهند؛ چراکهنمی دانند چگونه باید افزایش قیمت سوخت جدید را برای مردم توجیه کنند. مدیر اجرایی یکی از شرکت های مشهورکه به دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود، اظهار کرد: «افزایش قیمت ۱۰ سنت در هر گالن، یک میزان منطقی است و حداقل ریسک برای پذیرش مشتری را خواهد داشت.»
با توجه به گزارش های منتشرشده؛ در آیندهی نزدیک چاره ای جز خرید سوخت با عدد اکتان بالا برای مشتریان باقی نمی ماند؛ چراکه حجم بالایی از سوخت های موجود با عدد اکتان پایین بهطور ناگهانی تبخیر می شوند.
در همین راستا، اتحادیه اروپا برای تمامی جایگاه
های بنزین موجود در سطح این قاره، بنزین با عدد اکتان بالا عرضه می
کند. در مقایسه با بنزین موجود در آمریکا که عدد اکتان آن ۹۲ تا ۹۴ است، بنزین با عدد اکتان۹۸ بهطور متوسط ۱۰ درصد در مصرف سوخت خودرو صرفهجویی می
کند. اغلب بنزینی
که در خاک ایالات متحده آمریکا به فروش می
رسد، عدد اکتان معادل با۸۷ تا ۹۴ دارد.
مشاهده پست مشابه :
افشاگری مدیرعامل تلگرام درباره امنیت واتس اپ!