اینترنت در کنار مزایا و کاربردهای بسیار زیادش، روش ارتباط افراد را در سراسر دنیا تغییر داده و هر روز روشهای سادهتری برای برقراری ارتباط با دیگران بر بستر اینترنت در دسترس قرار میگیرد. علاوه بر سرویسهای ایمیل امروزه سرویسهای پیامرسان لحظهای نقش بسیار بزرگی در مرتبط کردن افراد در سراسر دنیا ایفا کردهاند. از نرمافزارهای پیامرسان ICQ گرفته تا AIM، و از گوگل چت گرفته تا فیسبوک چت، همگی این امکان را فراهم کردهاند تا کاربران اینترنت امکان ارسال پیام به دیگر کاربران را به صورت لحظهای و تقریبا بدون وقفه برای سالهای سال تجربه کنند.
اما نقطهی آغاز پیامرسانهای اینترنتی کجا بوده است؟ پیامرسانی لحظهای یکی از ایدههایی بوده که با گذشت زمان تکامل یافته و بنابراین در زمان مطرح شدن این ایده، اجرای آن کار سختی محسوب میشد. آیا میدانید پیامرسانی لحظهای یا حداقل طرح اولیهی این فناوری در واقع پیش از روی کار آمدن شبکهی جهانی وب (World Wide Web) مطرح شده است؟
در ادامه قصد داریم مهمترین پیشرفتهای پیامرسانی لحظهای را از حدودا ۵۰ سال قبل تا کنون مرور کنیم.
آغازی چشمگیر
عبارت «پیامرسانی لحظهای» در اوایل دههی ۹۰ میلادی به یکی از عبارات رایج مورد استفادهی کاربران تبدیل شد، اما طرح اولیهی آن به اواسط دههی ۶۰ میلادی برمیگردد. سیستمعاملهای چند کاربره از جمله سیستم به اشتراک گذاری زمان سازگار (CTSS) که در مرکز محاسبات موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) و در سال ۱۹۶۱ میلادی ساخته شده، این امکان را فراهم آورده بود تا ۳۰ کاربر بتوانند به طور همزمان به حساب کاربری خود وارد شده و به یکدیگر پیام ارسال کنند.
این سیستم که شاید بیشتر شبیه به چیزی است که اکنون ما آن را با نام پست الکترونیک یا همان ایمیل میشناسیم تا سال ۱۹۶۵ صدها کاربر ثبتنام شده از امآیتی و دیگر دانشگاههای جدید انگلستان داشت.
برنامهنویسان رایانهای در دههی ۷۰ میلادی روی یک پروتکل نظیر به نظیر کار کردند که در آزمایشگاههای تحقیقاتی و دانشگاهها اجازه میداد تا کاربران یک رایانهی یکسان بتوانند ارتباطی ساده با یکدیگر برقرار کنند.
سرویس اطلاع رسانی زفر (Zephyr Notification Service) نیز در دههی ۸۰ میلادی و تحت پروژهای بهنام آتینا توسط امآیتی ساخته شد. این سرویس از یونیکس به منظور دریافت و ارسال پیامها به کاربران استفاده میکند. برخی از موسسات از جمله امآیتی و دانشگاه کارنگی ملون همین حالا هم از این نوع سیستمها استفاده میکنند.
در دههی ۸۰ سیستم تابلو اعلانات (bulletin board system یا به اختصار BBS) نیز توجهات بسیاری را به خود جلب کرد. BBS سیستمی است که به کاربران اجازه میدهد تا با استفاده از برنامهی ترمینال، نرمافزارهای مورد نظر خود را دانلود و آپلود کرده و با دیگر کاربران این سیستم پیام مستقیم ارسال و دریافت کنند.
کومودوره اینترنشنال در سال ۱۹۸۲ پیسی جدیدی به نام کومودوره ۶۴ (Commodore 64) را معرفی کرد. از جمله قابلیتهای کومودوره ۶۴ میتوان به سرویس اینترنتی و کوانتوم لینک (با نام کیو-لینک نیز شناخته میشود) اشاره کرد که بعدها و در دههی ۹۰ به عنوان آمریکا آنلاین (AOL) شناخته میشد. کاربران کیو-لینک میتوانستند برای ارسال پیامهای متنی به دیگر کاربران این سیستم از طریق مودم، هزینهی اشتراک ماهانهی آن را پرداخت کرده و شخص دریافت کننده پیام میتوانست پاسخ پیامها را ارسال کرده یا از آنها صرفنظر کند.
شبیهساز CB کامپیوسِرو در سال ۱۹۸۰ ساخته شد تا باند رادیویی شهروندان را از طریق پیامهای متنی شبیهسازی کند. این شبیهساز به عنوان اولین سرویس چت آنلاین شناخته میشود.
پیشرفت بازار پیامرسانی لحظهای
شرکت میرابیلیس ICQ را در سال ۱۹۹۶ معرفی کرد. این نرمافزار یک پیامرسان متنی بود که در ابتدا، بین کاربران آنلاین محبوبیت بسیار زیادی پیدا یافت و در آن زمان کاربران زیادی از آن استفاده میکردند. ICQ امکان چتهای چند کاربره، ارسال فایل، یک فهرست با قابلیت جستجوی کاربران و امکانات فراوان دیگری را در اختیار افراد قرار میداد. سال ۱۹۹۸ کمپانی AOL، میرابیلیس و پیامرسان این شرکت یعنی ICQ را خریداری کرد و سپس در سال ۲۰۱۰ آن را به کمپانی دیجیتال اسکای تکنولوژیز فروخت. جدیدترین نسخهی ICQ امکان یکپارچه شدن با فیسبوک، موبایل و دیگر آپدیتهای آینده را دارد.
به هرحال تغییر واقعی در این حوزه در سال ۱۹۷۷ رخ داد؛ زمانی که AOL نرمافزار پیامرسان جدیدی به نام AIM را معرفی کرد. این پیامرسان موفق شد تا نظر بسیاری از کاربران اینترنتی علاقمند به فناوری را به خود جلب کند. هنگامی که شما در مورد AIM فکر کنید، احتمالا به یاد صداهای باز و بسته شدن در خواهید افتاد. این صداها زمانی پخش میشد که دوستان شما در لیست مخاطبان ظاهر و ناپدید میشدند. AIM نیز همانند سرویسهایی که قبل از این پیامرسان روی کار آمده بودند به کاربران اجازه میداد تا پیامهای مورد نظرشان را برای یکدیگر ارسال کنند. هر کاربر در این پیامرسان یک پروفایل داشت و برای درگیر شدن بیشتر کاربران پیامهایی برای تعیین وضعیت آنها در نظر گرفته شده بود. با AIM توسعهی باتهای مختلف نیز آغاز شد که از جمله میتوان به StudyBuddy و SmarterChild اشاره کرد و کاربران نیز میتوانستند با این باتها تعامل برقرار کنند. AIM در سال ۲۰۰۵ در بازار پیامرسانی لحظهای اعلام کرد که ۵۳ میلیون کاربر دارد. یکی از قابلیتهای محبوب و پر استفادهی AOL اتاقهای چت بود که امکان چتهای چند کاربره را فراهم میکرد و بدین ترتیب چندین نفر میتوانستند به طور همزمان برای یکدیگر پیام ارسال کنند.
کمپانی یاهو در سال ۱۹۹۸ پیامرسان خود را با نام یاهو مسنجر معرفی کرد. بد نیست اشاره کنیم نام این نرمافزار در ابتدا یاهو پیجر بوده است. کاربران میتوانستند با حساب کاربری یاهو خود، به این پیامرسان لاگین کنند.
از دیگر قابلیتهای یاهو مسنجر در آن زمان میتوان به دفترچه آدرس یکپارچه و پیامهای سفارشی برای تعیین وضعیت کاربری اشاره کرد. علاوه بر این یاهو مسنجر همانند AOL سرویس اتاقهای چت را هم به کاربران خود ارائه میداد.
پیدگین در سال ۱۹۹۸ با عنوان Gaim کار خود را به عنوان یک کلاینت متنباز پیامرسانی لحظهای آغاز کرد. این نرمافزار به کاربران اجازه میداد تا بتوانند روی چندین سیستمعامل مختلف با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. در سال ۲۰۰۷ مشخص شد که پیدگین ۳ میلیون کاربر دارد.
مایکروسافت نیز در این حوزه فعالیتهایی انجام داده است. ردموندیها در سال ۱۹۹۹ پیامرسان اماسان را منتشر کردند. بخشی از متن معرفی این پیامرسان که در مطبوعات منتشر شده بدین شرح است: «سرویس پیامرسان اماسان به کاربران اعلام میکند که دوستان، خانواده و همکلاسیهای آنها چه زمان آنلاین هستند. این نرمافزار امکان ارسال پیامهای آنلاین و ایمیل را به بیش از ۴۰ میلیون کاربر سرویس ایمیل تحت وب اماسان هاتمیل و نیز افرادی که از پیامرسان AOL استفاده میکنند، فراهم کرده است.»
مایکروسافت در سال ۲۰۰۵ سرویس چت خود را به «ویندوز لایو مسنجر» تغییر داد و امکاناتی مثل اشتراک گذاری عکس، یکپارچه شدن با شبکههای اجتماعی و بازیها را به آن اضافه کرد. در سال ۲۰۰۹ این شرکت اعلام کرد که سرویس ویندوز لایو مسنجر بیش از ۳۳۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.
زبان پیامرسانی لحظهای
یکی از دلایل مهمی که باعث شد تا پیامرسانی لحظهای در دههی ۹۰ میلادی به میزان قابل توجهی در بین کاربران شناخته شده و مورد استفاده قرار گیرد، زبان کوتاه شده و اختصاراتی بود که همراه با این فناوری در بین افراد رایج شد. در ادامه برخی از این اختصارات را با یکدیگر مرور میکنیم:
BRB: Be Right Back (الان بر میگردم)
LOL: Laugh(ing) Out Loud (با صدای بلند خندیدن)
OMG: Oh My God/Gosh (اوه خدای من)
ROFL: Rolling On Floor Laughing (از خنده روی زمین غلت زدن)
TTYL: Talk To You Later (بعدا با شما صحبت میکنم)
OTP: On The Phone (دارم با تلفن صحبت میکنم)
و بسیاری از اصطلاحات دیگر که شاید خودتان بهتر از هر کس دیگری با آنها آشنایی داشته باشید.
زبان پیامرسانی لحظهای بسیار فراگیر شد به طوری که امروزه استفاده از آن در سرویس ایمیل و حتی سرویس پیام کوتاه متنی (SMS) بسیار رایج است.
پیامرسانی لحظهای در دههی ۲۰۰۰ میلادی
در سال ۲۰۰۰ توجه کاربران اینترنت به سرویس جابر (Jabber) جلب شد. جابر در واقع یک پیامرسان لحظهای چند پروتکلی است که به منظور ارائهی یک درگاه یکپارچه برای چت و دسترسی همزمان به لیست مخاطبان کاربر در بزرگترین شبکههای پیامرسانی آن زمان از جمله یاهو، AIM و اماسان توسعه داده شد. Jabber.org در ابتدا یک سرویس پیامرسانی لحظهای بود که بر پایهی پیامهای قابل برنامهریزی و پروتکل XMPP کار میکرد. جابر در آگوست سال ۲۰۱۲ به دلیل حملات تکذیب سرور و جلوگیری از سوءاستفاده از کاربران، امکان ثبتنام اعضای جدید را در سرویس خود غیرفعال کرد.
در سال ۲۰۰۲ کمپانی اپل آیچت یا آیچت AV را برای سیستمعامل مک اواس ایکس توسعه داد. کاربران مک میتوانستند دفترچهی آدرس و ایمیل اپل را در یک نرمافزار بومی یکپارچه کنند. علاوه بر این آیچت با AIM نیز سازگاری داشت.
در سال ۲۰۱۱ شرکت اپل آیمسیج را برای سیستمعامل به روز شدهی مک اواس معرفی کرد. در سیستمعامل اواس ایکس مانتین لیون بخش مسیجز جایگزین آیچت و آیمسیج شد. مسیجز به کاربران اجازه میدهد به کاربران همهی محصولات اپل، به طور نامحدود پیام ارسال کنند.
اسکایپ در سال ۲۰۰۳ معرفی شد و این امکان را فراهم کرد تا کاربران اینترنت بتوانند با دیگران تماسهای صوتی، تصویری و متنی برقرار کنند. احتمالا قابلیتهای پیامرسانی در اسکایپ محبوبترین ویژگی ارائه شده در این سرویس محسوب نمیشود، این در حالی است که کنفرانسهای ویدیوی از جمله برترین و قدرتمندترین امکانات اسکایپ تلقی میشود که توسط کاربران زیادی مورد استفاده قرار میگیرد. اسکایپ در جولای سال ۲۰۱۱ بهروزرسانی مهمی دریافت کرد و با فیسبوک یکپارچه شد، بنابراین کاربران اسکایپ میتوانند دوستان فیسبوکی خود را هم در این سرویس مشاهده کرده و علاوه بر این به چتهای فیسبوکی خود در هر دو سرویس دسترسی داشته باشند.
میبو یکی دیگر از پیامرسانهای تحت وب است که فعالیت خود را در سال ۲۰۰۵ آغاز کرد. پیش از اینکه این سرویس توسط گوگل خریداری شود از یاهو مسنجر، ویندوز لایو مسنجر، AIM، ICQ، پیامرسان مایاسپیس، فیسبوک چت، گوگلتاک و پیامرسانهای دیگر پشتیبانی میکرد. میبو همچنین نسخهای موبایلی مخصوص دو سیستمعامل اندروید و آیاواس منتشر کرده است.
چت رسانههای اجتماعی
در سال ۲۰۰۵ شرکت گوگل از سرویس پیامرسان خود با نام گوگل تاک (Google Talk) رونمایی کرد که معمولا از آن به عنوان گوگل چت یا جیچت نیز یاد میشود. این سرویس از طریق وب و اپلیکیشنهای موبایلی در دسترس کاربران قرار گرفت. گوگل تاک همیشه در قالب یک پنجره در جیمیل کاربران نمایش داده میشد و امکان برقراری ارتباطی آسان را با مخاطبان ایمیل شما فراهم میکرد. سرویس مورد بحث قابلیتهایی مثل، پیامرسانی متنی و تماسهای صوتی و تصویری را ارائه میداد. گوگل تاک چند وقت قبل با گوگل پلاس یکپارچه شد و بدین طریق کاربران این شبکهی اجتماعی میتوانند با کاربران دیگر گوگل پلاس چت کنند.
مایاسپیس در سال ۲۰۰۶ مایاسپیس آیام (MySpaceIM) را به عنوان یک سرویس اضافه به پلتفرم اجتماعی خود اضافه کرد. مایاسپیس اولین شبکهی اجتماعی است که سرویس پیامرسان را در کنار پلفترم اصلی خود در اختیار کاربرانش قرار داد. مایاسپیس آیام این امکان را فراهم کرد تا کاربران شبکهی اجتماعی مورد اشاره بتوانند روی دسکتاپ، پیامهای لحظهای برای دوستان خود ارسال کنند. نسخهی تحت وب این سرویس نیز در سال ۲۰۰۹ شروع به کار کرد. بعدها مایاسپیس آیام با اسکایپ هم یکپارچه شد.
در سال ۲۰۰۸، فیسبوک از سرویس فیسبوک چت رونمایی کرد. سرویس یاد شده به کاربران این امکان را میدهد تا بتوانند با یک یا چندنفر از دوستان خود به طور آنلاین چت کنند. فیسبوک در سال ۲۰۱۱ فیسبوک چت را به روزرسانی کرد و بدین ترتیب امکان انجام چتهای تصویری بر بستر این سرویس فراهم شد. سرویس یاد شده با اسکایپ یکپارچه شده و کاربران میتوانند از طریق اپلیکیشن موبایلی فیسبوک مسنجر هم به آن دسترسی داشته باشند.
در قسمت بعد روند تکامل سرویسهای پیامرسان را به خصوص در گوشیهای موبایلی ادامه خواهیم داد.
نظر شما در مورد سرویسهای پیامرسانی که در این مقاله به آنها اشاره شد چیست؟ تجربهی استفاده از کدام سرویس را دارید؟شرایط فروش دو محصول جدید ایران خودرو